Τετάρτη, Οκτωβρίου 09, 2013

Το Σαχλές στορυ του Σαμαρα και η αναπτυξη του Προβοπουλου

Ρέγκλινγκ: Η Ελλάδα θα χρειαστεί νέα βοήθεια μετά το τρέχον πρόγραμμα

Δεν έχει συζητηθεί η περίπτωση ομολόγου 50ετούς διάρκειας, σύμγωνα με τον Κλάους Ρέγκλινγκ

Η Ελλάδα πιθανόν να χρειαστεί «συνέχεια της βοήθειας από τους φίλους της», όταν ολοκληρωθεί το τρέχον πρόγραμμα στήριξης στα μέσα του 2014, σύμφωνα με τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθεροποίησης (ESM), Κλάους Ρέγκλινγκ.

Μιλώντας σε εκδήλωση που διοργάνωσαν στη Νέα Υόρκη το Αμερικανικό Συμβούλιο για τη Γερμανία, το Συμβούλιο για τις ΗΠΑ και την Ιταλία και το Γαλλο-αμερικανικό Ίδρυμα της Νέας Υόρκης, ο κ. Ρέγκλινγκ διευκρίνισε πάντως ότι δεν έχει συζητηθεί σε καμία συνάντηση, η περίπτωση ομολόγου 50ετούς διάρκειας, επισημαίνοντας ότι η ωρίμαση για την Ελλάδα μέσω του ΕΜΣ είναι ήδη στα 30 χρόνια.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της ειδησεογραφικής ιστοσελίδας του Γερμανικού Χρηματιστηρίου, ο Κλάους Ρέγκλινγκ εξέφρασε την εκτίμηση ότι «η κρίση δεν έχει τελειώσει, αλλά έχουμε διανύσει περισσότερο από τη μισή διαδρομή». 

Αναφέρθηκε δε σε θετικά σημάδια για τη στρατηγική του ΕΜΣ στην ευρωζώνη, η οποία, όπως είπε, «λειτουργεί» και έκανε λόγο για «χειροπιαστά αποτελέσματα μεταξύ των χωρών που λαμβάνουν βοήθεια», αλλά και για ανταμοιβή από τις αγορές. 

«Η Ιρλανδία και η Πορτογαλία επέστρεψαν στις αγορές την περασμένη άνοιξη, με 10ετή ομόλογα σε πολύ αποδεκτές τιμές, στοιχείο που αποτελεί σημαντικό ορόσημο προκειμένου να δοκιμάσουμε εάν μια χώρα ανακτά την πρόσβασή της στις αγορές», δήλωσε ο Γερμανός παράγοντας και προσέθεσε ότι χάρη στον ΕΜΣ, η Ισπανία κατόρθωσε να διατηρήσει απόλυτη πρόσβαση στην ρευστότητα. «

Έως το τέλος του χρόνου το πρόγραμμα για τον οικονομικό τομέα της Ισπανίας θα έχει ολοκληρωθεί και δεν έχω λόγους να πιστεύω ότι η Ισπανία θα χρειαστεί περαιτέρω βοήθεια», δήλωσε. Όσον αφορά την Ιρλανδία, ο επικεφαλής του ΕΜΣ δήλωσε ότι με το τέλος του προγράμματός της στο τέλος Δεκεμβρίου ο Μηχανισμός συζητά το «ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να είναι επιτυχής η επιστροφή στις αγορές».

Όσον αφορά στη ρύθμιση των αγορών, ο κ. Ρέγκλινγκ τόνισε την ανάγκη η αγορά να αυξάνει και να μειώνει η ίδια τα «σπρεντ» των χωρών της ευρωζώνης. 

«Είναι τρομακτικό σήμερα να θυμόμαστε ότι το φθινόπωρο του 2009 η Ελλάδα πλήρωνε σχεδόν το ίδιο με τη Γερμανία -μόνο 30 μονάδες βάσης περισσότερο για το δεκαετές ομόλογο- παρά το γεγονός ότι πολλές αδυναμίες της ήταν ήδη γνωστές», επισήμανε και προσέθεσε ότι «ο ανεπαρκής προσδιορισμός τιμών στη βάση αυτών των αδυναμιών στοιχειοθετεί ένα θεαματικό παράδειγμα αποτυχίας των αγορών». 

Μάλιστα, κληθείς να εξηγήσει την τοποθέτησή του, σημείωσε ότι θα ήθελε να δει «κάποια σπρεντ χαμηλότερα από ό,τι είναι σήμερα, αλλά υψηλότερα από ό,τι πριν από την κρίση».

Τέλος. απαντώντας σε ερώτηση σχετικώς με το εάν ο ΕΜΣ διαθέτει επαρκή ρευστότητα προκειμένου να καθησυχάσει μια κρίση που θα αφορά μεγαλύτερες χώρες, όπως η Ιταλία και η Ισπανία, ο Κλάους Ρέγκλινγκ εξήγησε πως δεν θεωρεί ότι θα χρειαστεί να αντιμετωπιστεί τέτοιο ζήτημα με την Ισπανία ή την Ιταλία. 

«Σε κάθε περίπτωση πάντως τονίζω ότι η εναπομείνασα δυνατότητα δανεισμού του ΕΜΣ είναι μεγαλύτερη από τις ανάγκες έκδοσης ετήσιων ομολόγων και των δύο χωρών», διευκρίνισε, ενώ όσον αφορά τη συνολική πορεία της ευρωζώνης, ο επικεφαλής του ΕΜΣ ανέφερε ότι «σημαντικές προκλήσεις παραμένουν» και προσέθεσε ότι «η κρίση δεν έχει τελειώσει, παρά το γεγονός ότι θα μπορούσε κανείς να πει ότι έχουμε διανύσει περισσότερο από τη μισή διαδρομή». 
http://www.protothema.gr/economy/article/317750/regling-i-ellada-tha-hreiastei-nea-voitheia-to-2014/

«Μονόδρομος» το νέο κούρεμα λέει το Γραφείο προϋπολογισμού της Βουλής


Τι προτείνουν για να μην «πνιγεί» η οικονομία μας - Γιατί λένε ότι «είναι ψευδαίσθηση να αναμένουμε ότι η χώρα θα επιστρέψει στις αγορές μετά το 2014 για να καλύψει με λογικούς όρους τις ανάγκες αναχρηματοδότησης του χρέους συν τυχόν έκτακτες ανάγκες»

«Κούρεμα» του χρέους και όχι «διευκόλυνση εξυπηρέτησης» προτείνει το Γραφείο της Βουλής για την παρακολούθηση του κρατικού προϋπολογισμού στην έκθεσή του «Το Δημόσιο Χρέος μετά το τέλος του «μνημονίου» (2014)».

Επισημαίνουν μάλιστα πως η ελληνική κυβέρνηση ακολουθεί την σωστή τακτική στο συγκεκριμένο ζήτημα «κρατώντας χαμηλούς τόνους μολονότι ο υπουργός  οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας φαίνεται ότι αναμένει κινήσεις για περικοπή και  ελάφρυνση του χρέους», αφού, όπως επισημαίνουν: «Ένα επιθετικά προβαλλόμενο σχετικό αίτημα από την ελληνική πλευρά που θα αγνοούσε τις ανησυχίες των εταίρων… θα μπορούσε να τροφοδοτήσει νέα  συζήτηση για την έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη».

Παράλληλα, εξηγούν ότι σε κάθε περίπτωση είναι αναπόφευκτη μια συζήτηση για διαγραφή των ελληνικών χρεών σε επίπεδο Ε.Ε, τονίζουν όμως ότι «υπάρχουν μεσοπρόθεσμες δυνατότητες να μειωθεί το απόθεμα του χρέους χωρίς ως ένα βαθμό να εμφανιστούν σαν νέο κούρεμα». Αυτές οι δυνατότητες – σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης – θα μπορούσαν να είναι: α) ανάληψη του κόστους ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών από το ESM (θα μείωνε το χρέος κατά 30 δις ευρώ), β) «αμοιβαιοποίηση» μέρους του χρέους ή ένα σύμφωνο απόσβεσης.

Στην έκθεση αναφέρεται ότι στο δεύτερο εξάμηνο του 2014 η χώρα θα αντιμετωπίσει «χρηματοδοτικό κενό» και πως «η Ελλάδα δεν θα είναι εύκολο να δανειστεί με λογικούς όρους από τις αγορές για να καλύψει το κενό αυτό».

Υπο αυτά τα δεδομένα, εξηγεί ότι οι βασικές δυνατότητες για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι:

-         η διευκόλυνση εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους: μείωση επιτοκίων κλπ.

-         Νέα επίσημη αναδιάρθρωση του χρέους για να έιναι βιώσιμο

Για την λύση μέσω μείωσης των επιτοκίων αναφέρει ότι «αν συμφωνηθεί ένα μορατόριουμ για 4-5 ή και περισσότερα χρόνια (διακοπή της πληρωμής όλων ή μέρους των τόκων) τα αντίστοιχα ποσά θα μπορούσαν να επενδυθούν. Σημειώνουμε ότι η Ευρωομάδα έχει αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο για μείωση των επιτοκίων» και προσθέτει ότι ένα επενδυτικό πρόγραμμα θα άλλαζε το κλίμα και η εξυπηρέτηση του χρέους «δεν θα έπνιγε την οικονομία μας».

Όμως, επισημαίνει ότι «είναι ψευδαίσθηση να αναμένουμε ότι η χώρα θα επιστρέψει στις αγορές μετά το 2014 για να καλύψει με λογικούς όρους τις ανάγκες αναχρηματοδότησης του χρέους συν τυχόν έκτακτες ανάγκες… κατά την εκτίμησή μας οι ελαφρύνσεις είναι μεν αναγκαίες αλλά δεν αρκούν για μια οριστική λύση του προβλήματος και αφήνουν την Ελλάδα έκθετη στις απροσδόκητες διαταραχές της διεθνούς και ευρωπαίκής οικονομίας. Το χρέος θα παραμείνει ως δαμόκλειος σπάθη πάνω από την ελληνική οικονομία…».

Αντιθέτως, η λύση ενός νέου «κουρέματος» είναι – σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης – η καλύτερη λύση.  Αιτιολογώντας μάλιστα την αναγκαιότητα της συγκεκριμένης λύσης σημειώνουν: «η επίτευξη και κυρίως η διατήρηση μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων στο μέλλον (πάνω σε μια εξασθενισμένη οικονομία) είναι σχεδόν αδύνατη. Εκτός τουτου οι προοπτικές μεγέθυνσης της χώρας είναι δυσμενείς παρά τις επίσημα διατυπωμένες προσδοκίες για ανάκαμψη το 2014 λόγω ασθενούς εξαγωγικής βάσης, πολιτικών αβεβαιοτήτων, συνεχιζόμενης εριοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής υπερβολικά υψηλού χρέους κλπ». Επιπροσθέτως, επισημαίνουν ότι «ούτε μπορεί κανείς να αναμένει σοβαρή μείωση χρέους μέσω ιδιωτικοποιήσεων» και αυτό παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας δήλωσε χθες στην Βουλή ότι «η αξιοποίηση της αναξιοποίητης γης είναι το νέο αναπτυξιακό πρότυπο για την αντιμετώπιση του χρέους».

«Επομένως» σημειώνουν «ένα κούρεμα χρέους εντός της Ευρωζώνης θα επιτάχυνε την ανάπτυξη, ενθαρρύνοντας τις επενδύσεις και μειώνοντας την πίεση για πρωτογενή πλεονάσματα. Το κλειδί είναι η μεγέθυνση. Η χώρα είναι αδύνατο να επιστρέψει στις αγορές κεφαλαίου για να αναχρηματοδοτήσει το τεράστιο χρέος της με λογικού όρους… Η οργανωμένη διαγραφή μέρους του χρέους εντός ΕΕ και Ευρωζώνης θα δημιουργούσε νέα δεδομένα. Το σπουδαιότερο είναι ότι θα ενσωματωνόταν σύντομα στις προσδοκίες των αγορών».

Πάντως, οι συντάκτες επισημαίνουν και τις δυσκολίες για την λύση του «κουρέματος» εξηγώντας ότι πιθανή διαγραφή θα επιβάρυνε το δημόσιο χρέος των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων που έχουν εγγυηθεί για τα ελληνικά δάνεια. Αναφέρουν ότι «δεν πρέπει να υποτιμηθεί η ανησυχία των άλλων κρατών μελών ότι ένα τέτοιο μέτρο ενέχει τον λεγόμενο  «ηθικό κίνδυνο». Αυτό σημαίνει, με απλά λόγια, ότι θα μπορούσε να προκαλέσει  χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής και ανακοπή των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες που θα προσδοκούσαν ίδια μεταχείριση. Επομένως, θα συνοδευθεί, αν τελικά γίνει (βλ. πιο κάτω) με δικλείδες ασφαλείας!».

Προσθέτουν μάλιστα ότι « Ένα επιθετικά προβαλλόμενο σχετικό αίτημα από την ελληνική πλευρά που θα αγνοούσε τις ανησυχίες των εταίρων, θα επιβάρυνε τις διακρατικές μας σχέσεις με ανυπολόγιστες οικονομικές συνέπειες. Θα μπορούσε να τροφοδοτήσει νέα  συζήτηση για την έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη». Υπό αυτά τα δεδομένα υποστηρίζουν ότι η ελληνική κυβέρνηση χειρίζεται με την σωστή τακτική το ζήτημα και «κρατά χαμηλούς μολονότι ο υπουργός  οικονομικών κ. Στουρνάρας φαίνεται ότι αναμένει κινήσεις για περικοπή και  ελάφρυνση του χρέους».

Σε κάθε περίπτωση επισημαίνουν ότι «Πάντως, η έκβαση μιας διαπραγμάτευσης για αναδιάρθρωση του χρέους εξαρτάται (και) από την αξιοπιστία της χώρας, η οποία με τη σειρά της μετράται με την εξέλιξη  της δημοσιονομικής πολιτικής μας, των μεταρρυθμίσεων και της αξιοποίησης των  φυσικών πόρων. Το ίδιο ισχύει και για τις προβλεπόμενες ανάγκες για περαιτέρω  στήριξη μετά το 2014. Όσο καθυστερούν οι μεταρρυθμίσεις και άλλες αποφάσεις η  οικονομική κατάσταση θα επιβαρύνεται και οι διαπραγματευτικές δυνατότητες θα ελαχιστοποιούνται. Θα ήταν μια χρήσιμη έκπληξη και θα βελτίωνε τις διαπραγματευτικές δυνατότητες της χώρας η έγκαιρη εκπλήρωση των πιο κρίσιμων προαπαιτούμενων. 
http://www.protothema.gr/politics/article/317724/monodromos-to-neo-kourema-leei-to-grafeio-proupologismou-tis-voulis/

Ανάπτυξη από το 2014 βλέπει ο Προβόπουλος

Αν και παραδέχεται ότι υπάρχει και αρνητικό σενάριο η ανάπτυξη να ξεκινήσει από το 2016 - Δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο τρίτου πακέτου - Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος εμμέσως παρδέχτηκε ότι το 2014 θα υπάρξει δημοσιονομικό κενό


«Οι ελληνικές τράπεζες θα πρέπει να αποδείξουν ότι έχουν επαρκή κεφάλαια για να αντέξουν άλλα δύο χρόνια ύφεσης υπό το δυσμενές σενάριο των τεστ αντοχής», ανέφερε σε συνέντευξή του την Τετάρτη στο Reuters ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιώργος Προβόπουλος.

Στόχος των τεστ αντοχής που διενεργούνται στις τέσσερις μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας -Εθνική, Πειραιώς, Eurobank, Alpha Bank- είναι να διαπιστωθεί αν μπορούν ανταπεξέλθουν σε μελλοντικά «σοκ» μετά την ανακεφαλαιοποίηση ύψους 28 δισ. ευρώ που ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι.

«Με βάση το βασικό σενάριο, που αποτυπώνει την πρόβλεψή μας και την πρόβλεψη της Τρόικας, η Ελλάδα θα επιστρέψει σε ανάπτυξη το 2014», σημείωσε ο Γιώργος Προβόπουλος ο οποίος όμως προσέθεσε: «Υπό το δυσμενές σενάριο, η ανάπτυξη ξεκινάει το 2016, με μικρό αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης μέχρι τότε».

Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος δήλωσε πάντως ότι είναι περισσότερο αισιόδοξος για το μέλλον της ευρωζώνης και της ελληνικής οικονομίας και υπογράμμισε ότι η προβλεπόμενη επιστροφή στην ανάπτυξη το 2014 υπόσχεται έναν θετικό αντίκτυπο με αύξηση της κατανάλωσης και των επενδύσεων.

Ωστόσο, ο κ. Προβόπουλος, είπε ότι η χώρα μας μπορεί να χρειαστεί να συμφωνήσει και σε ένα τρίτο πρόγραμμα διάσωσης, διότι δεν θα υπάρχουν αρκετά χρήματα για την κάλυψη των δαπανών το 2014 και έχουν ειπωθεί πολλές εικασίες ότι τα μετρητά αυτά θα μπορούσαν να προέλθουν από το ταμείο διάσωσης των τραπεζών.

«Είναι επιτακτική ανάγκη ότι τα μη χρησιμοποιηθέντα κονδύλια ύψους 8 έως 9 δισ. ευρώ θα παραμείνουν διαθέσιμα ως ασπίδα προστασίας για τον τραπεζικό τομέα», είπε ο χαρακτηριστικά ο κ. Προβόπουλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: