Το μόνο σίγουρο είναι ότι αν δεν υπήρχε το παραπλανητικό κείμενο της Άννας Δαμιανίδη στην Εφημερίδα των Συντακτών, όπου κάνει λόγο για ρατσισμό της Κικής Δημουλά, κανείς δε θα είχε ασχοληθεί παραπάνω με το τι ακριβώς είπε η ποιήτρια σε μια εκδήλωση των Atenistas. Ευτυχώς, ήρθε η απομαγνητοφώνηση της ομιλίας της από Τα Νέα και καταλάβαμε πια για τι μιλάμε.
Προσωπικά, η ποίηση της Δημουλά δε μου αρέσει. Με κάνει να νιώθω ηλίθιος γιατί δεν την καταλαβαίνω και, ακόμα χειρότερα, γιατί κάποιοι κάνουν σαν τρελοί για κάτι που εγώ αδυνατώ να εισπράξω. Μπορεί να πει πολλά κανείς για τη Δημουλά, για το πόσο επωφελήθηκε από το σύστημα που καλλιέργησε αυτή την κατάσταση που βιώνουμε στην Ελλάδα, πχ μπαίνοντας στην Ακαδημία Αθηνών, για το ότι δε μίλησε ποτέ για τα στραβά και τα κακώς κείμενα του συστήματος κλπ. Ίσως όμως καλώς δε μίλησε τόσα χρόνια. Αν τώρα, που είπε κάτι που δεν άρεσε σε πολλούς, έγινε αυτός ο χαμός με ανθρώπους να την αποκαλούν από ξενοφοβική μέχρι φασίστρια, με τον Κούλογλου να γράφει για ξενοφοβικά τσιτάτα, copy-paste από φυλλάδιο της Χρυσής Αυγής για την τρίτη ηλικία, φαντάσου τι θα γινόταν κάθε φορά που μιλούσε και έλεγε κάτι μη δημοφιλές.
Διαβάζοντας το λόγο της, βλέπω πολλά γκρίζα σημεία. Γκρίζα πολύ απλά γιατί τα πράγματα δεν είναι άσπρο ή μαύρο. Δεν μπορεί ή να μισείς τους ξένους ή να μην έχεις πρόβλημα να κυριαρχούν στη γειτονιά σου. Υπάρχει και μια ενδιάμεση κατάσταση και νομίζω ότι η Δημουλά εκφράζει ακριβώς αυτό. Πώς δηλαδή έπρεπε να εκφράζεται μια γυναίκα 82 χρονών, που ζει μόνη της σε μια γκετοποιημένη περιοχή, όπου δύο φορές η αδερφή της έπεσε θύμα κλοπής, τη δεύτερη καταλήγοντας στο νοσοκομείο; Τι σημαίνει το ότι είναι ποιήτρια και άνθρωπος των γραμμάτων; Αυτοί δηλαδή που είναι μορφωμένοι έχουν διαφορετικό σύστημα αισθημάτων; Ή δεν πρέπει να έχουν καν; Να έχουν μόνο μυαλό και κάθε φορά που τους συμβαίνει κάτι να το αντιμετωπίζουν με ψυχρή λογική;
Αν τα ίδια τα είχε πει ένας Αλβανός οικογενειάρχης, κάτοικος της Κυψέλης, θα τον αποκαλούσαμε κι αυτόν ξενοφοβικό; Και αν δεν αναγνωρίζουμε το δικαίωμα των ανθρώπων να μιλήσουν για την εγκληματικότητα στην περιοχή τους και όλα στην Κυψέλη είναι τόσο όμορφα και φιλήσυχα, γιατί δεν πάνε οι επικριτές της Δημουλά να ζήσουν εκεί; Γιατί αρνούνται να αναγνωρίσουν ένα πρόβλημα και γιατί αρνούνται σε αυτούς που το βιώνουν να το εκφράσουν, χωρίς να τους αντιμετωπίσουν με τον πιο απόλυτο τρόπο;
Είναι ένα γεγονός ότι το κέντρο έχει γίνει ένα απέραντο γκέτο και είναι ένα άλλο γεγονός ότι γι’ αυτό δεν φταίνε οι μετανάστες. Αυτοί εκεί βρίσκουν φτηνά νοίκια, εκεί πάνε. Και, από την άλλη, σίγουρα δε φταίνε οι κάτοικοι. Είναι και οι δύο θύματα μιας κατάστασης που αφέθηκε να υπάρχει γιατί έτσι συνέφερε τις “καλές” περιοχές της Αθήνας. Γιατί αν οι μετανάστες συγκεντρώνονταν στο κέντρο, δε θα πήγαιναν ούτε Νότια ούτε Ανατολικά ούτε Βόρεια, θα έμεναν λοιπόν μακριά από τα σπίτια αυτών που ασκούν την εξουσία στην Ελλάδα.
Η Δημουλά εκφράστηκε με έναν πολύ προσεκτικό τρόπο, προφανώς για να μην παρεξηγηθεί γιατί ήξερε ότι μιλάει για ένα πολύ ευαίσθητο θέμα. Παρ’ όλα αυτά, παρεξήγηθηκε και ξεφωνίστηκε ως η χειρότερη ρατσίστρια. Και κάπου εκεί θυμήθηκα άλλο ένα κλασικό παράδειγμα όπου κολλάμε ταμπέλες σε ανθρώπους παρά την προσπάθειά τους να την αποφύγουν.
Σκεφτείτε αυτούς που θέλουν να μιλήσουν με έναν ψύχραιμο τρόπο για τους Εβραίους. Αναγνωρίζουν τη γενοκτονία τους κατά το Β’ΠΠ, αλλά από την άλλη αναγνωρίζουν και το βίαιο εκτοπισμό των Παλαιστινίων. Ε, δεν μπορείς να μιλήσεις και για τα δύο, γιατί οι Εβραίοι θα σε πουν αντισημίτη.
Με τον ίδιο τρόπο δεν μπορείς να πεις κάτι για τους ξένους, γιατί είσαι αυτομάτως ρατσιστής. Ούτε καν αν πεις ότι υπάρχει υπερσυγκέντρωσή τους στο κέντρο. Και ας μην ευθύνονται οι ίδιοι. Και ας τους αναγνωρίζεις το δικαίωμα να είναι εδώ (Μην ξεχνάμε πως οι ξένοι που βρέθηκαν εδώ ήταν λόγω της φτώχειας των χωρών εκείνων. Ηλθαν να ζήσουν εδώ πέρα) και ας λες ότι Μακάρι να μην υπήρχε αυτό το θέμα της πείνας, μακάρι οι φυλές του κόσμου να ήταν ανακατωμένες, εδώ πια είναι ένα πρόβλημα πώς συντηρούνται αυτοί οι άνθρωποι. Δεν παίζει, είσαι ρατσίστρια. Σ’ αρέσει, δε σ’ αρέσει, επειδή είπες αυτά που είπες, είσαι ρατσίστρια. Δε με ενδιαφέρει τι μπορεί να κάνεις εσύ στην προσωπική σου ζωή, το αγνοώ παντελώς, αλλά επειδή είπες αυτά που εμένα, που περνιέμαι για σούπερ-ουάου αντιρατσιστής και διεθνιστής, δε μου άρεσαν, είσαι ρατσίστρια. Δεν μπορεί να είσαι κι εσύ μια αντιρατσίστρια που απλά εκφράζει την ανασφάλεια που της προκαλεί η καθημερινότητα σε μια ξεχασμένη, γκετοποιημένη περιοχή. Είσαι ρατσίστρια που απλά λες και δύο τρία καλά πράγματα για τους ξένους, απλά για να καλύψεις το φασισμό που κρύβεις μέσα σου.
Επιμύθιο: αυτή η τρομοκρατία των χαρακτηρισμών είναι που μας χωρίζει ακόμα. Αυτή η λογική άσπρο-μαύρο. Όταν η Δημουλά χαρακτηρίζεται ρατσίστρια επειδή κάποια από αυτά που είπε δε χωράνε στα κουτάκια που έχουμε στο μυαλό μας, τότε ας μην εκπλησσόμαστε όταν ένας νεοφιλελεύθερος μας αποκαλεί σταλινιστές επειδή δε θέλουμε την Eldorado στη Χαλκιδική.
Read more http://stefivos.com/?p=4246
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου